ریزش موی سکه ای چیست و چگونه درمان می شود؟

ریزش موی سکه ای چیست و چگونه درمان می‌شود؟

ریزش موی سکه ای چیست و چگونه درمان می شود؟

ریزش موی سکه ای چیست و چگونه درمان می‌شود؟

ریزش موی سکه ای یا همان آلوپسیا آره آتا نوعی از رفتار خودایمنی بدن است که به‌طور ناگهانی باعث ریزش موی سر، ریش، ابرو و ناحیه‌های دیگر بدن می‌شود. البته این مورد می‌تواند تنها در یک ناحیه از بدن اتفاق بیافتد. آلوپسیا انواع مختلفی دارد، اما کنترل آلوپسیا سکه ای می‌تواند از طریق درمان‌های دارویی، لیزری، جراحی‌های ترمیمی، استفاده از ترمیم‌کننده‌های موضعی گیاهی و شیمیایی و همچنین تزریق هورمون‌ها صورت گیرد، که هرکدام می‌توانند مزایا و معایب خود را داشته باشند. در این مقاله از بلاگ ساین اسکین قصد داریم شما را با موضوع ریزش موی سکه‌ ای، عوامل ایجاد و بهترین روش‌های درمان و کنترل آن آشنا کنیم. اما به یاد داشته باشید اولین گام در زمان بروز این مشکل، مراجعه به پزشک متخصص است.

ریزش موی سکه ای چرا و چگونه اتفاق می‌افتد؟

همان‌طور که گفتیم ریزش موی سکه ای یا آلوپسیا آره آتا یک بیماری خودایمنی است که در آن سیتسم ایمنی بدن به اشتباه به فولیکول‌های مو حمله کرده و باعث ریزش بخش‌هایی از موی سر و صورت می‌شود. ریزش موی سکه ای با ریزش ناگهانی تکه‌های گرد یا بیضی شکل روی پوست سر شروع می‌شود. اما ممکن است هر قسمتی از بدن غیر از موی سر را تحت تأثیر قرار دهد. مثلا ناحیه صورت و ریش در مردان یا ابروها یا مژه‌ها ممکن است دچار ریزش شوند. در اطراف لبه‌های ناحیه ریخته شده، اغلب موهای کوتاه شکسته یا موهایی که در پایه باریک‌تر از نوک مو هستند مشاهده می‌شود. معمولاً هیچ نشانه ای از بثورات، قرمزی، یا زخم روی لکه‌های ریخته شده وجود ندارد اما برخی از افراد مبتلا می‌گویند که دقیقاً قبل از ریزش مو، در قسمت‌هایی از پوست احساس سوزن سوزن شدن، سوزش یا خارش می‌کنند.

آلوپسی آره آتا در صورت

تاثیرات ریزش موی سکه ای در زندگی افراد

زمانی که فردی دچار ریزش موی سکه ای می‌شود، به‌طور معمول یک چهارم موهای او به‌صورت تکه‌های کوچک می‌ریزند. هرچند که اغلب کسانی که به این نوع از خودایمنی دچار شده‌اند دارای سنین زیر ۳۰ سال هستند، اما آلوپسیا می‌تواند صرف‌نظر از جنسیت، نژاد و یا سن، هر فردی را مبتلا کند.

همین‌طور ممکن است بروز این مساله، احساس اضطراب و استرس در فرد ایجاد کند. ریزش موی سکه ای مستقیما افراد را بیمار نمی‌کند و همچنین مسری هم نیست، با این‌حال کنار آمدن با این مساله می‌تواند برای افراد دشوار باشد. این موضوع نه‌تنها از نظر فیزیکی روی اشخاص تاثیرگذار است، بلکه علائم آن از نظر روانی نیز ممکن است در زندگی شخصی، محیط‌های اجتماعی و حرفه‌ای فرد دیده شود. با درمان به موقع و صحیح این بیماری، می‌توان از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری کرد.

ریزش موی سکه ای چطور درمان می‌شود؟

برای کنترل و بهبود ریزش موی سکه ای روش‌هایی وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم. البته در نظر داشته باشید که بهتر است هرگونه درمانی زیر نظر پزشک متخصص انجام شود.

درمان دارویی

یکی از این روش‌ها استفاده از کورتیکواستروئیدها است که به‌صورت طبیعی به‌شکل هورمون‌های استروئیدی در بدن وجود دارند. همینطور برای استفاده‌های دارویی نیز این هورمون‌ها را به‌صورت مصنوعی هم تولید می‌کنند. کورتیکواستروئیدها در دو نوع تولید می‌شوند که یک نوع روی سیستم ایمنی و واکنش‌های التهابی بدن تاثیر می‌گذارد و کمک می‌کند که هنگام مبتلا شدن به بیماری‌های اتوایمیونی (گروهی از بیماری‌‌های خودایمنی) آنتی بادی کمتری در بدن تولید شود. دیگری نیز تعادل سدیم و پتاسیم و حجم مایعات در بدن را کنترل می‌کند. این داروها به‌صورت ترزیق موضعی، لوسیون، کرم و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

روش دیگری که برای کنترل آلوپسیا آره آتا و همینطور کمک به رشد مجدد موها مورد استفاده قرار می‌گیرد، مصرف اسید فولیک با تجویز پزشک است.

محصولات مراقبت از مو و پوست تخصصی

استفاده از تونیک‌ها، شامپوها و محصولات مراقبت از مو و پوست که به صورت تخصصی برای درمان ریزش موی سکه ای فرموله شده‌اند، یکی از بهترین راه‌های درمان این مشکل است.

ژل تقویت مو AA ساین اسکالپ به‌عنوان مثال یکی از این محصولات که در درمان آلوپسیا آره آتا موثر بوده ژل تقویت مو AA ساین اسکالپ است که از ترکیباتی مثل عصاره‌ی ماش، شبدر قرمز، سیر و جینسینگ تشکیل شده. این مواد به افزایش جریان خون مویرگی، تغذیه و تحریک رشد فولکول‌های مو و تقویت ریشه مو کمک می‌کنند. اطلاعات مربوط به این محصول را می‌توانید در وب‌سایت ساین اسکین مشاهده کنید.

راه دیگری که می‌تواند به رشد دوباره و تقویت مو کمک کند استفاده از یک شامپوی تقویت‌کننده است. ژل شامپو ضد ریزش مو AC ساین اسکالپ با کمک به افزایش گردش خون سلولی و تقویت فولیکول‌های مو دوره رشد مو را افزایش می‌دهد. همچنین ترکیباتی همچون تریکوژن، کافئین، بیوتین و عصاره میوه نخل اره‌ای در این شامپو علاوه بر کمک به رشد مو باعث تقویت و بازسازی پوست سر می‌شود.

ژل شامپو ضد ریزش مو AC ساین اسکالپ

جمع‌بندی

در این مقاله از بلاگ ساین اسکین درباره علل بروز و بهترین روش‌های درمان ریزش موی سکه ای یا آلوپس آره آتا صحبت کردیم. روش‌های دیگری هم برای درمان ریزش موی سکه ای وجود دارد که می‌توان به ماساژ مخصوص پوست، روش‌های ترمیمی و همینطور درمان‌های نوری به‌عنوان روش‌های تکمیلی نیز اشاره کرد. البته لازم به‌ذکر است که در برخی موارد این مساله خود‌به‌خود درمان شده یا بهبود پیدا می‌کند.

لطفا اگر نظر یا سوالی در این زمینه دارید آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید و از تجربه‌های خود بیشتر بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button