انواع ریزش مو و دلایل آن

راهنمای سلامت مو: آشنایی با انواع ریزش مو و دلایل آن

انواع ریزش مو و دلایل آن

راهنمای سلامت مو: آشنایی با انواع ریزش مو و دلایل آن

شناخت انواع ریزش مو و دلایل آن زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم تعداد زیادی از انسان‌ها درگیر مشکل ریزش مو هستند. ریزش مو از رایج‌ترین مشکلاتی است که برای هر فردی و بر اساس چرخه رشد مو در نواحی پوست سر یا سایر نواحی پوست بدن رخ می‌دهد و با افزایش سن نیز بدتر می‌شود. ریزش مو، دلایل مختلفی دارد و ممکن است در اثر وراثت، تغییر هورمون‌ها، بیماری، سن یا استرس ایجاد شود.
از آنجایی که ریزش مو می‌تواند تأثیر منفی بر روی احساسات و اعتمادبه‌نفس افراد داشته باشد، به همین دلیل، ما در این مقاله از بلاگ ساین اسکین، قصد داریم تا شما را با انواع ریزش مو و دلایل آن، بیشتر آشنا کنیم.

بررسی انواع ریزش مو و دلایل آن

آشنایی با انواع ریزش مو و دلایل آن می‌تواند به شما در درمان مؤثرتر و رشد مجدد موهای شما کمک کند. از این جهت، ما در ادامه مطلب، رایج‌ترین موارد علت ریزش مو را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

1. ریزش موی ارثی

ریزش موی ارثی، رایج‌ترین علت ریزش مو در سراسر جهان است که ممکن است برای هر فردی رخ دهد. این نوع از ریزش مو که اصطلاح پزشکی آن آلوپسی آندروژنیک نام دارد، در مردان به ریزش مو با الگوی مردانه (عقب رفتن خط مو یا طاسی بالای سر) و در زنان به ریزش مو با الگوی زنانه (نازک و کم حجم شدن موها) شناخته می‌شود.

ژل شامپو ضد ریرش مو ساین اسکالپ

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که به این نوع از ریزش مو دچار شده‌اید، به این معنی است که شما، ژن‌هایی را به ارث برده‌اید که سبب کوچک شدن فولیکول‌های مو و در نهایت توقف رشد موهایتان شده‌اند؛ بنابراین، برای درمان سریع‌تر بهتر است از ژل شامپو ضد ریزش مو AC ساین اسکالپ استفاده کنید و به کاهش ریزش موهایتان یا توقف آن کمک کنید.

2. سن

افزایش سن از دیگر مواردی است که سبب ایجاد انواع ریزش مو در مردان و زنان می‌شود. در سنین بالا به دلیل این که چرخه رشد مو کاهش می‌یابد و رشد موها کندتر می‌شود، فولیکول‌های مو، رشد مو را متوقف می‌کنند. این امر باعث نازک شدن موهای سر و از دست دادن رنگ آن‌ها می‌شود؛ در نهایت، موها شروع به ریزش می‌کنند و تراکم آن‌ها در پوست سر کاهش می‌یابد.

3. ریزش موی سکه‌ای

ریزش موی سکه‌ای یا آلوپسی آره آتا (Alopecia areata)، یک اختلال خودایمنی است و زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن شما، شروع به حمله به فولیکول‌های مو می‌کند و باعث ریزش موی منطقه‌ای در پوست سرتان می‌شود.
در این مورد، برای درمان و رشد مجدد موهای خود بایستی از محصولات ضد ریزش مو مانند ژل تقویت مو AA ساین اسکالپ استفاده و موهای از دست رفته خود را احیا کنید.
برای اطلاعات بیشتر درباره این نوع ریزش مو و عوامل آن می‌توانید مقاله «ریزش موی سکه ای چیست و چگونه درمان می‌شود؟» را بخوانید.

 ژل تقویت مو AA ساین اسکالپ

4. درمان‌های سرطانی

از دیگر انواع ریزش مو و دلایل آن، انجام شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی برای از بین بردن توده‌های سرطانی‌تان است که معمولاً بعد از گذشت چند هفته از شروع درمان، بیشتر یا تمام موهای خودتان را از دست می‌دهید.

البته، جای نگرانی نیست؛ این ریزش مو، موقتی است و در عرض چند ماه پس از پایان شیمی‌درمانی، موهایتان مجدداً رشد خواهند کرد. هرچند، برای رشد سریع‌تر موهایتان می‌توانید به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

5. زایمان، بیماری یا سایر عوامل استرس‌زا

زایمان، بیماری یا انجام عمل جراحی و سایر عواملی که سبب تشدید استرس در شما می‌شوند مانند مرگ عزیزان یا جدایی می‌توانند از دیگر عوامل ایجاد انواع ریزش مو و دلایل آن باشند.

زمانی که استرستان را کنترل می‌کنید، هورمون‌های بدن شما مجدد تنظیم می‌شوند و ریزش بیش از حد موهایتان متوقف می‌شود.

6. نحوه مراقبت از مو

یکی دیگر از انواع ریزش مو و دلایل آن، نحوه مراقبت از موها است. اگر موهایتان را رنگ یا دکلره می‌کنید، از اتوی مو یا مواد شیمیایی برای صاف کردن موهای خود استفاده می‌کنید یا موهایتان را محکم با کش سر می‌بندید، در این صورت به موهای خود آسیب وارد می‌کنید. این آسیب رساندن به موهایتان می‌تواند با گذشت زمان، منجر به انواع ریزش مو در زنان شود.

بنابراین، بهتر است نحوه مراقبت از موهای خود را تغییر دهید و به صورت زیر عمل کنید:

  • از شامپوهای ملایم و ارگانیک استفاده کنید. برخی از شامپوها می‌توانند رطوبت موهای شما را از بین ببرند.
  • برای جلوگیری از موخوره و خشکی مو، در هر بار شستشوی موهای خود از نرم‌کننده استفاده کنید.
  • استفاده از اتوهای مو را محدود به مراسم خاص مانند جشن و مهمانی کنید.
  • از کمترین درجه حرارت سشوار استفاده کنید. در صورت امکان، به جای استفاده از سشوار، اجازه دهید موهایتان به طور طبیعی خشک شوند.
  • از بستن موهای خود به شکل دم‌اسبی یا گوجه‌ای و بافت ریز که باعث شکسته شدن تارهای موهایتان و بروز بیماری آلوپسی کششی می‌شوند، خودداری کنید.

7. عدم تعادل هورمونی

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) در زنان و قطع مصرف برخی از قرص‌های ضدبارداری از رایج‌ترین علت‌های عدم تعادل هورمون‌ها هستند که منجر به ریزش مو نیز می‌شوند.

جمع‌بندی

شناخت انواع ریزش مو و دلایل آن کمک می‌کند تا برای درمان دست به اقدامات موثرتری بزنیم. یادتان باشد که اولین قدم قبل از هر اقدامی مراجعه به پزشک متخصص است. اما استفاده از شامپوها، تونیک‌ها و سرم‌های تقویت کننده مو همیشه راهی موثر برای کاهش ریزش مو و رشد موهای جدید است. ساین اسکن با محصولات تقویت موی ساین اسکالپ خود در مسیر تقویت مو همراه همیشگی و مطمئن شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button