ارتباط بین شوره سر و ریزش مو چیست

چه ارتباطی میان شوره سر و ریزش مو وجود دارد؟

ارتباط بین شوره سر و ریزش مو چیست

چه ارتباطی میان شوره سر و ریزش مو وجود دارد؟

شوره سر و ریزش مو از جمله شایع‌ترین مشکلات مو و پوست سر است که برای هر کسی می‌تواند اتفاق بیفتد. در برخی از افراد شوره با ریزش مو همراه است و این نگرش را به وجود می‌آورد که علت ریزش مو ممکن است از شوره سر باشد.

اما آیا شوره سر و ریزش مو به هم مرتبط‌اند؟ این، همان موضوعی است که در این مقاله از ساین اسکین قصد داریم به آن بپردازیم.

آیا شوره سر باعث ریزش مو می‌شود؟

پاسخ به این سؤال که شوره سر و ریزش مو می‌توانند به دنبال یکدیگر اتفاق بیفتند، منفی است. زیرا، ریزش مو زمانی رخ می‌دهد که تارهای موی شما بیش از تعداد طبیعی در روز ریزش داشته باشند. به طور کلی، روزانه 50 تا 100 تار مو به طور طبیعی از دست می‌روند؛ در صورتی که شاهد ریزش مو به میزان قابل توجهی باشید، این مسئله می‌تواند نگران‌کننده باشد و بایستی به دنبال راه‌های درمانی آن باشید.

در هر حال، اگر شوره سر دارید و پوست سرتان پوسته پوسته شده است، این بدان معنی نیست که ریزش مو را نیز تجربه خواهید کرد.

اما پوست خشک و شوره سر می‌توانند از عواملی باشند که به طور غیر مستقیم باعث ریزش موی سرتان شوند. زیرا، این دو عامل، پوست سرتان را دچار خارش یا سوزش کرده و شما را مجبور به خاراندن سرتان می‌کند. این خاراندن و کشیدن مداوم یا با شدت موها می‌تواند منجر به ریزش مو شود اما باعث طاسی نمی‌شود. طاسی سر ممکن است نشانه‌ای از وجود یک بیماری زمینه‌ای جدی‌تری باشد.

از طرف دیگر، برخی از مطالعات نشان داده‌اند که شوره سر ممکن است ریزش موی شما را زمانی که آلوپسی آندروژنتیک (طاسی با الگوی مردانه و زنانه) دارید، تشدید کند.

در هر صورت، زمانی که بدانید چه عواملی باعث شوره شدید سر و ریزش موی شما شده‌اند، می‌توانید راه درمان مناسب را پیدا کنید و شاهد بهبودی موهایتان باشید.

شوره سر و ریزش مو

چه عواملی می‌توانند همزمان باعث شوره سر و ریزش مو شوند؟

شوره سر، عارضه‌ای است که می‌تواند ناشی از رژیم غذایی نامناسب، استرس، خشکی پوست یا استفاده از برخی محصولات مراقبت از موی نامناسب باشد. از طرف دیگر، هر شرایطی که باعث خارش یا سوزش پوست سر شما شود و شما را وادار به خاراندن پوست سرتان کند، می‌تواند منجر به آسیب فولیکول‌ها و ریزش موها در اثر شوره سر شود.

به طور کلی، عوامل زیر از عواملی هستند که می‌توانند همزمان باعث شوره سر و ریزش مو شوند:

  • درماتیت تماسی: نوعی تحریک پوستی است که در اثر استفاده از برخی از محصولات مراقبت از مو ایجاد می‌شود و باعث خارش و ریزش مو می‌شود.
  • مالاسزیا: یک قارچ مخمری است که از چربی روی پوست سر تغذیه می‌کند و پوست را تحریک می‌کند.
  • درماتیت سبورئیک: باعث بثورات قرمز، پوسته پوسته، خارش سر و تحریک پوست می‌شود.
  • درماتوفیتوز: یک عفونت قارچی است که می‌تواند باعث خارش، پوسته پوسته شدن سر و ریزش مو شود.
  • پسوریازیس پوست سر: یک اختلال خود ایمنی شایع است که به دلیل رشد بیش از حد سلول‌های روی پوست سر ایجاد می‌شود و علائمی شبیه به شوره سر دارد. این عارضه باعث ایجاد لکه‌های قرمز، پوسته پوسته و طاسی در پوست سر می‌شود.
  • فولیکولیت دکالوانس: یک بیماری التهابی نادر پوستی و شایع در مردان است که با از بین بردن فولیکول‌های مو باعث خارش، بروز لکه‌های قرمز و پوسته پوسته شدن پوست سر می‌شود و در صورت عدم درمان، ریزش موی دائمی را به همراه دارد.
  • لیکن پلانوپیلاریس: یک بیماری التهابی پوستی شایع در زنان است که باعث ایجاد بثورات خشک و پوسته پوسته روی پوست سرتان و ریزش دسته‌ای موهایتان می‌شود و با روش‌های درمانی شوره سر از بین نمی‌رود.

روش‌های درمان شوره سر و ریزش مو

بهترین راه درمان شوره سر و ریزش مو، این است که میل به خارش سرتان را متوقف کنید و از فولیکول موهایتان محافظت کنید. برای این کار می‌توانید از روش‌های درمانی زیر استفاده کنید:

1. استفاده از شامپوهای دارویی

شامپوهای تخصصی مانند ژل شامپو ضد شوره (درمان شوره) AD ساین اسکالپ بهترین شامپو برای شوره سر است که التهاب و خارش پوست سر را نیز کاهش می‌دهد. این شامپوها حاوی اسید سالسیلیک، ترکیبات ضد قارچی کلیمبازول و بدون سولفات و پارابن هستند.

ژل شامپو ضد شوره (درمان شوره) AD ساین اسکالپ

2. استفاده از تونیک‌های ضد ریزش مو

استفاده از محصولات تقویت کننده مو مانند تونیک ضد ریزش مو AC ساین اسکالپ به دلیل این که حاوی ترکیباتی همچون سولفوپپتیدها، عصاره جینسینگ، اسیدهای آمینه و ترکیبات گیاهی کافئین و عصاره میوه نخل اره‌ای است، می‌تواند به تحریک فولیکول‌ها برای جلوگیری از ریزش موی آندروژنیک و رشد مجدد موها کمک کند.

تونیک ضد ریزش مو AC ساین اسکالپ

جمع‌بندی

همان‌طور که در این مقاله از بلاگ ساین اسکین خواندید، شوره سر و ریزش مو با یکدیگر ارتباطی ندارند. شوره سر تنها به طور غیر مستقیم و با خاراندن و کشیدن موها می‌تواند باعث ریزش موها شود.

چنانچه تجربه یا سوالی در ارتباط با موضوع این مقاله و یا مسائل مربوط به مراقبت از مو و پوست دارید حتما در بخش دیدگاه‌های این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button