درمان شوره سر مقاوم

برای درمان شوره سر مقاوم چه اقداماتی لازم است؟

درمان شوره سر مقاوم

برای درمان شوره سر مقاوم چه اقداماتی لازم است؟

شوره سر به‌عنوان درماتیت سبورئیک پوست سر نیز شناخته می‌شود. اغلب زمانی بروز می‌کند که قارچ پوستی به نام مالاسزیا غدد چربی پوست سر را تحریک کند. این مسئله باعث ایجاد پاسخ ایمنی و در مرحله بعد پوسته‌پوسته شدن و خارش پوست سر و ایجاد راش‌های پوستی می‌شود. طبق تجربه، شوره سر مسری یا جدی نیست اما می‌تواند خجالت‌آور و روند درمان آن دشوار باشد. معمولا موارد خفیف را می‌توان با مصرف روزانه یک شامپو ملایم درمان کرد. اما برای درمان شوره سر مقاوم، لازم است تحت نظر پزشک از شامپوهای تخصصی استفاده کنید. در ادامه این مقاله از ساین اسکین به جزئیات بیشتری از این مسئله اشاره خواهیم کرد.

علائم شوره سر

پوسته‌پوسته شدن پوست سر، علامت اصلی شوره سر است. در این شرایط، پوسته‌های سفید یا زرد و خشک یا چرب در موها و روی شانه‌های شما جمع می‌شوند. از سایر علائم شوره سر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اریتما یا بروز لکه‌های قرمز روی پوست سر و گاهی اوقات روی صورت
  • خارش پوست سر
  • شوره ابرو، ریش یا سبیل
  • ریزش مو
  • ظهور پوسته‌های خشک روی پوست صورت

معمولا علائم شوره سر، در ماه‌های پاییز و زمستان که هوا خشک است یا با افزایش استرس بدن، بدتر می‌شوند. مطمئنا در این شرایط، روند درمان شوره سر مقاوم دشوارتر است.

علائم شوره سر مقاوم

علل ابتلا به شوره سر

عوامل زیادی می‌توانند در ایجاد شوره سر نقش داشته باشند، بنابراین تعیین علت دقیق خارش و پوسته‌ریزی پوست سر کمی دشوار است. شایع‌ترین علل عبارتند از:

  • کلونیزاسیون انواع قارچ در سطح پوست سر. به عنوان مثال، مخمری به نام مالاسزیا نه تنها می‌تواند ترشح چربی پوست سر را تشدید کند بلکه باعث رشد بیش‌ازحد سلول‌های پوست نیز می‌شود.
  • عدم رعایت بهداشت که ممکن است باعث تجمع سلول‌های پوست، پوسته‌ریزی و خارش شود.
  • دوش گرفتن مکرر و استفاده زیاد از شامپو که می‌تواند پوست سر را بیش‌ازحد خشک کند و باعث پوسته‌ریزی شود.
  • برس زدن زیاد موهای سر، زیرا باعث ایجاد اصطکاک می‌شود.
  • بروز درماتیت تماسی در اثر استفاده از محصولات مراقبت شخصی نامناسب، با علائمی مانند قرمزی و خارش پوست سر
  • قرار گرفتن بیش‌ازحد در معرض نور خورشید
  • فشار بیش‌ازحد به پوست سر در اثر استفاده طولانی‌مدت از کلاه
  • قرار گرفتن مداوم در معرض گرد و غبار یا خاک

مشخص شده است که مردان بیشتر از زنان دچار شوره سر می‌شوند. همچنین افرادی‌که به‌صورت ژنتیکی موهای چرب‌تری دارند یا مبتلا به بیماری‌های خاصی مانند پارکینسون یا HIV هستند، بیشتر در معرض خطر بوده و اغلب نیاز به روش‌هایی برای درمان شوره سر مقاوم دارند.

روش‌های درمان شوره سر مقاوم

اهمیت درمان شوره زمانی مشخص می‌شود که بدانیم بی‌توجهی به شوره با ریزش مو همراه می‌شود. اولین گام برای درمان شوره سر، استفاده از شامپوهای ضدشوره حاوی روی، سلنیوم یا کتوکونازول است. ابتدا باید شامپو را به مدت پنج دقیقه روی پوست سر خود به آرامی ماساژ دهید و سپس آبکشی کنید. شامپو قطران زغال سنگ نیز موثر است، اگرچه ممکن است باعث تغییر رنگ موهای رنگ روشن شود. اگر این محصولات موثر نبودند، برای درمان شوره سر مقاوم به داروهای قوی‌تر نیاز دارید. معمولا پزشک در این شرایط یک کورتیکواستروئید موضعی مانند فلوسینولون را تجویز می‌کند. این محصول لازم است به مدت دو هفته برای آرام کردن بثورات استفاده شود. نوعی دیگری از داروها، مهارکننده‌های کلسی‌نورین مانند تاکرولیموس و پیمکرولیموس هستند که به سرکوب پاسخ ایمنی کمک می‌کنند. استفاده صحیح و منظم از این داروها ضروری است.

محصولات ضد شوره ساین اسکالپ

محصولات ضد شوره ساین اسکالپ

معرفی دو محصول موثر برای درمان شوره سر مقاوم

پیشنهاد می‌کنیم برای درمان شوره سر مقاوم، در کنار داروهای تجویزشده توسط پزشک، از دو محصول شامپو ضدشوره روزانه AD ساین اسکالپ و سرم ضدشوره AD ساین اسکالپ نیز استفاده کنید. فرمولاسیون این دو محصول ضدشوره به‌صورت تخصصی طراحی شده است و می‌تواند:

  • علاوه‌بر درمان شوره سر، به پیشگیری از بروز آن نیز کمک کند.
  • رشد میکروارگانیسم‌های موثر در بروز شوره سر را متوقف کند.
  • التهابات و خارش پوست سر ناشی از این بیماری را بهبود بخشد.
  • فاقد سولفات، نمک و پارابن است.

متخصصان پیشنهاد کرده‌اند که برای افزایش اثرگذاری این شامپو، به‌صورت موضعی از سرم ضدشوره AD ساین اسکالپ نیز استفاده کنید. چراکه قابلیت رفع علائم شوره سر مقاوم به درمان را دارد و در مدت کوتاهی می‌تواند التهاب، پوسته‌ریزی و خارش پوست سر را برطرف کند.

از ترکیبات موثر و کلیدی در فرمولاسیون آن می‌توان به کمپلکس اپی-آن®، پیروکتون اولامین و اسید سالیسیلیک اشاره کرد. این ترکیبات می‌توانند تکثیر قارچ مالاسزیا به‌عنوان عامل اصلی شوره سر را کاهش دهند. همچنین برای کاهش التهاب پوست سر، حاوی عصاره ترکیبات گیاهی مانند نخل اره‌ای، زردچوبه و عصاره آلوئه‌ورا است.

جمع‌بندی

درمان شوره سر مقاوم نیازمند صبر و حوصله و گذراندن مراحل درمان زیر نظر پزشک متخصص است. اصلاح سبک زندگی در کنار استفاده از محصولات مراقبت از موی مناسب می‌تواند تا حدود زیادی روند درمان را تسریع کند. آیا شما هم با مشکل شوره سر دست به گریبان بوده‌اید؟ لطفا از تجربیات و مسائل خود در این زمینه برای ما و دیگر خوانندگان بلاگ ساین اسکین بیشتر بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button