چگونه آکنه بدن را درمان کنیم

با موثرترین روش‌های درمان آکنه بدن آشنا شوید

چگونه آکنه بدن را درمان کنیم

با موثرترین روش‌های درمان آکنه بدن آشنا شوید

بروز آکنه در پوست بدن یکی از مسائلی است که افراد با پوست بدن چرب معمولا با آن مواجه می‌شوند. این آکنه‌ها عموما در نواحی پشت، کمر، باسن، سینه، بازو و ران پا که غدد چربی بیشتری دارند به وجود می‌آیند.
معمولا روند درمان آکنه بدن کمی سخت‌تر از آکنه صورت است. زیرا آکنه‌های بدن اغلب عمیق و سرسخت هستند و برای فرد، استفاده از محصولات موضعی روی باسن و پشت کمی دشوارتر است.
با این وجود، با درمان‌های مناسب و صرف کمی زمان می‌توانید آکنه‌های بدن خود را کنترل کرده و به مرور از بین ببرید. در ادامه این مطلب از یلاگ ساین اسکین به بررسی این مسئله و معرفی بهترین راه‌های درمان آکنه بدن می‌پردازیم.

علل بروز آکنه بدن چیست؟

درحالی‌که ما در اغلب موارد به همه برجستگی‌های قرمز و جوش‌مانندی که روی بدن‌مان یافت می‌شوند آکنه می‌گوییم، پزشکان معتقدند که اینها ترکیبی از آکنه و فولیکولیت هستند. آکنه همان جوش التهابی ناشی از تجمع مواد چرب ترشح‌شده توسط غدد چربی پوست است. معمولا روی صورت، بالای سینه، بازوها و پشت شما ایجاد می‌شود، زیرا در این مناطق غدد چربی زیادی وجود دارند.

درمان آکنه بدن

اما فولیکولیت، یک نوع برجستگی در اثر التهاب فولیکول‌های مو است که اغلب توسط باکتری استافیلوکوکوس ایجاد می‌شود. بنابراین، می‌تواند در هر جایی‌که فولیکول‌های مو پیدا می‌شوند (مانند پاها و دست‌ها) بروز کند.
تمایز میان آکنه بدن و فولیکولیت مهم است. زیرا اگرچه هر دو التهابی هستند، اما در اثر عوامل مختلفی بروز می‌کنند. درک این مسئله به ما کمک می‌کند تا بتوانیم راحت‌تر از بروز آنها پیشگیری کنیم و مناسب‌ترین درمان آکنه بدن را به ویژه در موارد شدیدتر دریافت کنیم.
طبق تجربه، کارکنان مراکز بهداشتی و ورزشکاران بیشتر مستعد ابتلا به فولیکولیت هستند. زیرا باکتری استافیلوکوکوس در بیمارستان‌ها و سالن‌های ورزشی به فراوانی یافت می‌شود. عوامل دیگری که منجر به ایجاد آکنه و فولیکولیت می‌شوند شامل ژنتیک، استرس زیاد، داشتن یک رژیم غذایی پرکالری، پوشیدن مداوم لباس‌های تنگ، تغییرات هورمونی و عدم رعایت بهداشت هستند.

آیا راهکاری برای پیشگیری از بروز آکنه بدن وجود دارد؟

بهترین راه برای مقابله با مشکلات پوستی این است که در وهله اول از بروز آن‌ها جلوگیری کنیم. بنابراین، قبل از بروز و درمان آکنه بدن، بهتر است با رعایت اصول زیر به فکر پیشگیری از آن باشید:

  • لباس‌های گشاد و تمیز بپوشید. اگر روی پاها یا باسن‌تان آکنه زیادی دارید، احتمالا به‌دلیل پوشیدن لباس‌های تنگ مانند ساق یا لگ است. زیرا در اثر سایش و اصطکاک، غدد چربی پوست شما را تحریک می‌کنند. برای کمک به تنفس منافذ پوست، لباس‌های گشادتر بپوشید و حتما به‌صورت مرتب آنها را بشویید.
  • رژیم غذایی خود را اصلاح کنید. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که لبنیات و مواد غذایی با محتوای قند و چربی بالا مانند نان، برنج سفید و سیب‌زمینی، می‌توانند خطر ابتلا به آکنه را افزایش دهند. سعی کنید میزان مصرف آنها را کاهش دهید.
  • استرس روانی خود را کاهش دهید. شما می‌توانید با انجام تمرینات ذهن‌آگاهی و مدیتیشن، استرس روزانه خود را کاهش دهید.
  • مراقب چربی پوست بدن باشید. دوش گرفتن روزانه با از بین بردن عرق و چربی اضافی بدن به حفظ سلامت و شفافیت پوست کمک می‌کند. البته اگر از یک پاک‌کننده ملایم یا صابون ضدباکتری استفاده کنید.
  • روی محصولات پوستی خود حساس باشید. مطمئن شوید که مرطوب‌کننده‌ها، محصولات آرایشی و لوسیون‌هایی که تهیه می‌کنید، «غیرکومدوژنیک» باشند. زیرا این محصولات فاقد چربی هستند و با مصرف آنها احتمال ایجاد آکنه کمتر است.

روند درمان آکنه بدن، به چه شکل است؟

تجربه نشان داده است که استفاده از یک آنتی‌بیوتیک موضعی و شستشوی بدن با ژل ضدباکتری یا اسکراب بدن با محصولات حاوی بنزوئیل پراکسید، به درمان آکنه بدن کمک زیادی می‌کند. در مرحله بعد برای از بین بردن لک‌های پوستی ناشی از آکنه، لایه‌برداری شیمیایی با محصولات حاوی اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک، آلفا هیدروکسی اسید (AHA) یا بتا هیدروکسی اسید (BHA) توصیه می‌شود.
اگر با وجود راهکارهای ذکرشده جوش‌های بدن شما بهتر نشدند، حتما با پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید. از محصولات تخصصی که پزشک تجویز می‌کند می‌توان به محصولات موضعی حاوی رتینوئید اشاره کرد. رتینوئید از نظر شیمیایی، مشتق ویتامین A است و می‌تواند برای باز کردن منافذ پوست، لایه مرده روی آن‌ها را از بین ببرد.
در موارد شدیدتر آکنه ناشی از تولید بیش‌ازحد چربی پوست، پزشک ممکن است داروهای هورمونی مانند قرص‌های ضدبارداری خوراکی یا اسپیرونولاکتون را تجویز کند. همچنین می‌تواند یک داروی خوراکی مشتق‌شده از ویتامین A به نام ایزوترتینوئین را تجویز کند.

معرفی یک محصول موثر در زمینه درمان آکنه بدن

اسپری ضدآکنه بدن ساین اسکین (1)

اسپری ضدآکنه بدن ساین اسکین

یکی از محصولاتی‌که می‌توانید بدون نسخه تهیه کنید و اثرگذاری آن ثابت شده است، اسپری بدن اکنس ساین اسکین است. این محصول می‌تواند با کاهش تولید و ترشح چربی و جلوگیری از بسته شدن منافذ پوست، از بروز آکنه‌های التهابی در پشت، شانه، بازو و سینه جلوگیری کند. همچنین در طول درمان آکنه بدن، به کاهش تورم، قرمزی و التهاب پوست کمک می کند و باعث تسریع روند بازسازی و ترمیم پوست می‌شود. از سوی دیگر اسپری بودن این محصول دسترسی به مناطق پشت بدن را که بیشتر مستعد آکنه هستند فراهم نموده است.

جمع‌بندی

در این مقاله از بلاگ ساین اسکین به بررسی یکی از مشکلات شایع افراد دارای پوست بدن چرب پرداختیم. در مجموع با رعایت بهداشت، مراجعه به پزشک و استفاده از محصولات تخصصی می‌توان روند درمان آکنه بدن را سرعت بخشید.

آیا تا به حال تجربه آکنه در پوست بدن خود را داشته‌اید؟ برای درمان آن چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button