درماتیت سبورئیک پوست سر

درماتیت سبورئیک پوست سر و روش‌های مراقبت و درمان

درماتیت سبورئیک پوست سر

درماتیت سبورئیک پوست سر و روش‌های مراقبت و درمان

درماتیت سبورئیک پوست سر یک بیماری شایع پوستی است که باعث ایجاد بثورات پوسته‌پوسته در نواحی چرب بدن مانند پوست سر و صورت می‌شود. عامل اصلی درماتیت سبورئیک پوست سر فعالیت قارچ مالاسزیا در کف سر است که باعث ایجاد التهاب، بثورات پوستی و پوسته‌ریزی می‌شود. بثورات می‌تواند به طرق مختلف روی پوست ظاهر شود و گاهی اوقات به دیگر بیماری‌های پوستی مثل شوره سر نیز شبیه است. در صورت بروز این مشکل، برای تشخیص دقیق باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

در این مطلب از بلاگ ساین با ما همراه باشید تا در مورد درماتیت سبورئیک پوست سر و روش‌های درمانی آن صبحت کنیم.

چه کسانی مستعد درماتیت سبورئیک پوست سر هستند؟

این بیماری می‌تواند در هر سن و نژادی پدید آید، اما در اکثر مواقع، در یکی از دوره‌های زیر روی می‌دهد:

  • دوران شیرخوارگی: ۲ تا ۱۲ ماهگی
  • دوران بلوغ
  • دوران بزرگسالی: معمولا در ۳۰ سالگی و پس از آن

آیا درماتیت سبورئیک خود به خود خوب می‌شود؟

این عارضه در نوزادان معمولا خود به خود از بین می‌رود. اما در دوران بزرگسالی، ممکن است در دوره‌های مختلفی عود کند. تغییرات فصلی نیز بر بروز خارش‌های درماتیت در پوست سر، موثر هستند؛ به‌طوری که دیده شده در فصل‌‌های مرطوب درماتیت از بین می‌رود و در هوای خشک، عود می‌کند.

همچنین بعضی افراد، زمانی که تحت استرس قرار می‌گیرند، احساس گُرگرفتگی ناشی از درماتیت سبورئیک پوست سر را تجربه می‌کنند.

علائم درماتیت سبوروئیک چیست

علائم درماتیت سبورئیک

علائم این عارضه با توجه به نوع پوست و سن افراد، می‌تواند متفاوت باشد، اما به‌طور کلی، درماتیت سبورئیک با علائم زیر همراه است:

  • پوست خشک و پوسته‌پوسته شده
    این نشانه می‌تواند در هر قسمت از بدن که دارای درماتیت سبورئیک است، از جمله پوست سر، صورت یا قفسه سینه ایجاد شود. پوسته‌شدگی به‌خصوص در ناحیه‌هایی که مو و جوش وجود دارند، بیشتر خود را نشان می‌دهد.
  • قرمزی پوست سر
    این علامت می‌تواند به‌صورت خشک، یا به‌صورت پوسته‌های چرب بروز کند. اگر رنگ پوست تیره‌تری دارید، بثورات به رنگ صورتی، کمی بنفش یا روشن‌تر از رنگ پوست طبیعی شما دیده می‌شوند. برخی از افراد با رنگ پوست تیره‌تر، دچار لکه‌های سفید روی پوست سر خود می‌شوند. همچنین در رنگ‌ پوست‌های روشن‌تر، بثورات معمولاً قرمز و برجسته است.
  • سوزش یا خارش
    درماتیت سبورئیک پوست سر، معمولا با خارش همراه است. در موارد شدیدتر احساس سوزش در کف سر نیز اضافه می‌شود که هردو در پی التهاب پوست سر به وجود می‌آیند.

عارضه‌ی درماتیت سبورئیک تنها مختص به پوست سر نیست و می‌تواند در نواحی دیگری مثل سینه، دور گوش‌ها، بینی، ابروها، اطراف دهان و پشت سر و گردن نیز روی دهد.

نحوه تشخیص توسط متخصص پوست

نحوه‌ی تشخیص این عارضه توسط متخصص، معمولا با بررسی وضعیت پوست و سوال در مورد علائم بیمار، انجام می‌گیرد. توجه به سن بیمار نیز در تشخیص متخصص پوست موثر است. گاهی اوقات، متخصص با بررسی پوست، متوجه بیماری‌های پوستی دیگری نیز می‌شود. در این صورت، ممکن است انجام آزمایش‌های تخصصی تجویز شود.

مراقبت‌های ویژه درماتیت سبورئیک پوست سر

اگر یک نوجوان یا بزرگسال مبتلا به درماتیت سبورئیک هستید، مهم است بدانید که پوست مبتلا به درماتیت سبورئیک به راحتی تحریک می‌شود. برای جلوگیری از بروز خارش‌های شدید، نباید پوست را تحریک کنید. متخصصین پوست به بیماران خود نکات زیر را برای مراقبت از خود ارائه می‌دهند:

  • پوست سر را با ملایمت شستشو دهید
    اجازه دهید پوست سر به خوبی خیس بخورد و سپس از شامپوی تجویز شده توسط متخصص پوست، برای شستن استفاده کنید. از شوینده‌هایی که دارای دئودورانت و عطرهای شیمیایی هستند، دوری کنید چون می‌توانند به تحریک پوست منجر شوند.
  • استفاده از محصولات بدون الکل
    برخی از مواد آرایشی، الکل دارند. دقت کنید که استفاده از این محصولات، گُرگرفتگی را تشدید می‌کند. پس در محصولات شوینده و مراقبتی به دنبال فرآورده‌های فاقد الکل باشید.
  • محافظت از پوست در برابر سرما و هوای خشک
    در برخورد با هوای سرد و خشک، از پوست خود محافظت کنید. همان‌طور که گفتیم، آب‌وهوای سرد و خشک با کاهش رطوبت پوست سر، باعث تشدید این عارضه می‌شود.

محصولات تخصصی ساین اسکین و ساین اسکالپ

اگر به دنبال شامپوهای تخصصی برای درمان درماتیت سبورئیک پوست سر می‌گردید، شامپوهای درمانی گروه ساین را به شما پیشنهاد می‌دهیم. در ادامه، تعدادی از بهترین شامپوهای این گروه بهداشتی را معرفی کرده‌ایم.

محصولات مراقبت از مو و پوست سر ساین اسکالپ

سخن پایانی

در این مطلب از بلاگ ساین اسکین، زمینه‌های بروز درماتیت سبورئیک پوست سر، علائم و روش‌های درمان تخصصی و خانگی آن را بیان کردیم. برای درمان ماندگار و پیشگیری از بروز این عارضه‌ی پوستی، استفاده از شامپوهای تخصصی که بدون مواد تحریک‌کننده‌ی پوست هستند، ضروری است.
آیا تجربه‌ای در زمینه بیماری درماتیت سبوروئیک پوست سر دارید؟ در قسمت نظرات این مطلب آن را با ما و دیگر خوانندگان بلاگ به اشتراک بگذارید.

2 دیدگاه در “درماتیت سبورئیک پوست سر و روش‌های مراقبت و درمان

  1. الهام گفت:

    سلام وقت بخیر
    من کف سرم چرب هستش وریزش زیادی هم دارم
    ودرماتیت سبوره خفیف هم دارم قبلا خیلی شدید بود بهمراه پوسته های زیاد الان پوسته خیلی کم وفقط یه قسمتهایی ازسرم وهمون قسمتها خارش وکمی سوزش بعضی وقتا پیدا میکنه
    شامپو SRمناسبمه ؟ قدرت پاک کنندگیش طوری هست که نخوام شامپوی قویتری کنارش استفاده کنم ؟

    1. neda mohammadi گفت:

      با سلام خدمت شما و ممنون بابت سوالتون
      با توجه به شرایطی که مطرح کردید استفاده از شامپو SR پیشنهاد نمیشه.
      بهتره از ژل شامپو ضد شوره AD درمانی برای درمان پوسته‌ریزی و شوره‌های چرب استفاده کنید. برای درمان ریزش مو هم پیشنهاد میشه ژل شامپو ضد ریزش AC رو هم‌زمان مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button