بررسی تاثیر کافئین بر رشد مو

تاثیر کافئین بر رشد مو از افسانه تا واقعیت

بررسی تاثیر کافئین بر رشد مو

تاثیر کافئین بر رشد مو از افسانه تا واقعیت

تاثیر کافئین بر رشد مو و کمک آن به جلوگیری از ریزش مو و رشد موهای شما ایده‌ای است که از چندین سال قبل وجود داشته است؛ اما بسیاری از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان محصولات مراقبت از مو به تازگی به تاثیر کافئین بر رشد موها توجه ویژه نشان داده‌اند. کافئین یک ماده محرک طبیعی است که معمولاً در دانه‌های قهوه، چای، کاکائو و شکلات یافت می‌شود. این ماده محرک، فواید سلامتی زیادی دارد و می‌تواند شما را از خواب و کسلی دور کند و انرژی روزانه‌تان را افزایش دهد. اما آیا واقعا کافئین می‌تواند از ریزش موها جلوگیری کند و رشد موها را بهبود دهد؟ این سؤالی است که پاسخ آن و تاثیر کافئین بر رشد مو را می‌توانید در ادامه این مقاله از ساین اسکین مطالعه کنید.

فواید کافئین برای مو چیست؟

نتایج مطالعات انجام شده بر روی کافئین نشان داده است که این ماده علاوه بر این که می‌تواند انرژی شما را تقویت کند، از طرق مختلف به بهبود ظاهر و بافت موهایتان کمک می‌کند. زمانی که کافئین روی پوست سر ماساژ داده می‌شود، می‌تواند گردش خون را در پوست سر افزایش دهد و باعث شود که مواد مغذی و مواد معدنی مناسب به فولیکول‌های مو برای تقویت موها و داشتن موهایی سالم‌تر و محکم‌تر نفوذ کنند. از طرف دیگر، بسیاری از افرادی که موهایشان شکننده یا خشک شده است می‌توانند به جای استفاده از نرم‌کننده‌های قوی از قهوه برای شستشوی موهای خود و احیای ظاهر و درخشش موهایشان استفاده کنند. زیرا قهوه، حاوی فلاونوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که ساقه‌های مو را تقویت و صاف می‌کند و حالت وز شدن موها را از بین می‌برند. علاوه بر این، کافئین موجود در قهوه، چربی‌های طبیعی مو را از بین نمی‌برد و به حفظ رطوبت و درخشندگی بیشتر موها کمک می‌کند. همچنین، ماتریکس بخشی از فولیکول مو است که در آن کراتینوسیت‌های ماتریکس (سلول‌هایی که ساقه‌های مو را تشکیل می‌دهند) تکثیر می‌شوند تا تارهای مو را تشکیل دهند. در این راستا، تاثیر کافئین بر رشد مو باعث می‌شود تا سلول‌های ماتریکسی نیز تحریک شوند و سریع‌تر تقسیم شوند که در این صورت مو می‌تواند با سرعت بیشتری رشد کند.

آیا تاثیر کافئین بر رشد مو حقیقت دارد

چگونگی تاثیر کافئین بر رشد مو

کافئین به طور گسترده در محصولات مراقبت از مو که رشد مو را تحریک می‌کنند، استفاده شده است. کافئین علاوه بر خواص ضد التهابی و ضد آندروژنی خود، می‌تواند به طرق مختلف باعث تحریک رشد مو و بهبود سلامتی و زیبایی موها شود. در ادامه به بررسی چند مورد از اثرات این ماده شگفت‌انگیز بر مو می‌پردازیم.

نفوذ به عمق فولیکول‌های مو

کافئین زمانی که به صورت موضعی استفاده شود می‌تواند به طور مؤثری از طریق مسیر فولیکولی به فولیکول‌های مو نفوذ کند. تحقیقات نشان می‌دهد که تاثیر کافئین بر رشد مو در محصولاتی با فرمولاسیون حاوی کافئین بسیار زیاد است؛ به طوری که کافئین موجود در این محصولات می‌تواند تنها ۲ دقیقه بعد از استفاده از محصول به عمق فولیکول‌های مو نفوذ کند و تا 48 ساعت حتی پس از شستن موها در فولیکول‌ها باقی بماند و رشد موها را بهبود دهد.

کمک به کاهش اثر DHT

همچنین، مشخص شده است که دیگر تاثیرکافئین بر رشد مو کاهش اثرات آنزیم 5-آلفا ردوکتاز و دی هیدروتستوسترون DHT بر فولیکول‌های مو و پیشگیری از ریزش موی آندروژنیک است. این آنزیم با تبدیل هورمون تستسترون به دی هیدروتستسترون DHT در بدن افراد می‌تواند به فولیکول‌های مو آسیب وارد کند و منجر به نازکی یا ریزش مو (طاسی با الگوی مردانه) شود.

افزایش طول دوره رشد مو

از طرف دیگر، زمانی که کافئین برای مو به صورت موضعی استفاده می‌شود، می‌تواند پوست سر را تحریک کرده و سلول‌های مو را تشویق می‌کند تا ATP (نوعی انرژی سلولی که مسئول رشد مجدد موها است) بیشتری تولید کند. این امر، چرخه رشد مو را تسریع می‌کند و مرحله آناژن (مرحله رشد) را طولانی می‌کند. همچنین، ریزش مو را به تأخیر می‌اندازد و باعث می‌شود موها ضخیم‌تر و بلندتر شوند.

کمک به بهبود ساختار مو

کافئین، همچنین ممکن است تعداد سلول‌هایی را که تارهای مو و لایه محافظ آن را تشکیل می‌دهند، افزایش دهد و هورمون‌هایی را تحریک کند که باعث ترمیم بافت‌ها و رویش موهای سالم و بدون آسیب می‌شوند.

نحوه استفاده از کافئین برای رشد موها

بهترین راه برای بهره‌مندی از تاثیر کافئین بر رشد مو و جلوگیری از ریزش موها، استفاده از شامپوهای تخصصی حاوی کافئین است. این کافئین را می‌توانید در دو محصول ژل شامپو ضد ریزش مو AC ساین اسکالپ و تونیک ضد ریزش مو AC ساین اسکالپ پیدا کنید.

محصولات تقویت کننده و ضدریزش مو AC ساین اسکالپ

در فرمولاسیون این محصولات، علاوه بر کافئین از ترکیباتی مانند عصاره میوه نخل اره‌ای و کمپلکس تریکوژن نیز استفاده شده است که با کاهش سطح DHT و مهار آنزیم 5 آلفا ردوکتاز به تحریک فولیکول‌های مو برای داشتن موهایی محکم‌تر و ضخیم‌تر به شما کمک می‌کنند. همچنین، انواع روغن‌های دانه‌های گیاهی نیز در این شامپوها برای درخشش بیشتر موهای شما نیز به کار رفته است. این دو محصول را می‌توانید در کنار هم و به عنوان یک روتین ضد ریزش مو استفاده کنید. برای داشتن اطلاعات بیشتر درباره شامپو و تونیک ضد ریزش موی ساین اسکالپ اینجا را ببینید.

جمع‌بندی

همان‌طور که در این مقاله از بلاگ ساین اسکین خواندید، تاثیر کافئین بر رشد موها کاملاً اثبات شده است؛ به طوری که می‌توانید از کافئین به عنوان بخشی از رژیم غذایی مراقبت از موهای خود و جلوگیری از نازکی یا ریزش موها استفاده کنید و روند سفید شدن موهایتان را به تأخیر بیندازید. با این حال، مراقب باشید زیاده‌روی نکنید؛ چرا که مصرف چند فنجان قهوه اضافی در روز تأثیر زیادی بر روی موهای شما نخواهد گذاشت. در انتها اگر تجربه‌ای از تاثیر کافئین بر رشد مو دارید یا حتی اگر سوال‌های بیشتری در ارتباط با این موضوع و محصولات معرفی شده برایتان پیش آمده، حتما در بخش نظرات این مطلب با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button