قارچ مالاسزیا در پوست سر

عوارض قارچ مالاسزیا در پوست سر و بهترین روش درمان آن

قارچ مالاسزیا در پوست سر

عوارض قارچ مالاسزیا در پوست سر و بهترین روش درمان آن

قارچ مالاسزیا در پوست سر از مشکلات رایج پوستی است که به دلیل تکثیر بیش از حد این قارچ بر روی پوست سر و نفوذ آن به داخل فولیکول‌های مو ایجاد می‌شود. وجود این قارچ می‌تواند باعث ایجاد جوش‌های خارش‌دار و عارضه‌های پوستی مانند شوره سر، اگزما یا پسوریازیس شود.

با توجه به اهمیت این موضوع، ما در این مقاله از ساین اسکین، قصد داریم تا شما را بیشتر با این عفونت قارچی، علائم، عوارض و روش‌های درمان قارچ مالاسزیا سر آشنا کنیم.

مالاسزیا چیست؟

مالاسزیا (Malassezia)، نوعی قارچ است که همه ما به طور طبیعی مقداری از آن را روی پوست خود داریم. درواقع، میکروارگانیسم‌ها که به طور معمول بر روی پوست شما وجود دارند شامل مخمری به نام مالاسزیا هستند. زمانی که مالاسزیا بیش از حد رشد می‌کند و تکثیر می‌شود، وارد فولیکول‌های مو می‌شود و خطر ابتلا به عفونت قارچ مالاسزیا در پوست سر را افزایش می‌دهد.

وجود این قارچ باعث ایجاد برجستگی‌هایی بر روی پوست سرتان می‌شود و در صورتی که درمان نشود شما را مبتلا به بیماری‌های رایج پوستی می‌کند.

چه افرادی به قارچ مالاسزیا سر مبتلا می‌شوند؟

عفونت قارچی مالاسزیا اغلب نوجوانان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همچنین، احتمال بروز این عفونت در افرادی که شرایط زیر را دارند، بیشتر است:

  • مبتلایان به دیابت
  • افراد با پوست چرب
  • مبتلایان به بیماری خودایمنی
  • افراد با تعریق زیاد
  • افراد دچار به درماتیت سبورئیک

عوارض قارچ مالاسزیا

علائم قارچ مالاسزیا در پوست سر

قارچ مالاسزیا یک بیماری نیست، بلکه عفونت قارچی است که می‌تواند تحت شرایط خاصی ایجاد شود. بنابراین، بسته به نوع عفونت قارچی مالاسزیا که به آن دچار شده‌اید، علائم قارچ مالاسزیا متفاوت است. با این حال، شایع‌ترین علائم ناشی از تکثیر قارچ مالاسزیا در پوست سر به شرح زیرند:

1. خارش و سوزش

شایع‌ترین نشانه ابتلا به مالاسزیا، صرف نظر از عواملی که باعث ایجاد آن شده است، احساس خارش و سوزش در ناحیه پوست سر است. معمولاً، افراد مبتلا به شوره سر، درماتیت سبورئیک یا فولیکولیت دچار این نوع خارش و سوزش در ناحیه آسیب دیده می‌شوند. در این موارد، باید سعی کنید تا از خاراندن شدید سرتان خودداری کنید؛ زیرا باعث تشدید علائم می‌شود.

2. شوره سر

پوسته پوسته شدن سر یا همان شوره سر یکی دیگر از علائم مرتبط با مالاسزیا در پوست سر است. این پوسته‌های سفید رنگ، معمولاً ظاهری چرب دارند و علاوه بر پوست سر می‌توانند ابروها، ریش، سبیل و سایر اندام‌های مویی بدن را تحت تأثیر قرار دهند.

3. قرمزی و التهاب پوست سر

مالاسزیا در بسیاری از موارد نیز می‌تواند باعث قرمزی ناحیه آسیب دیده شود که در نهایت، منجر به التهاب پوست سر نیز می‌شود.

عوارض قارچ مالاسزیا در پوست سر

زمانی که به دلیل شرایط خاص مانند استرس یا تولید بیش از حد سبوم، تعادل طبیعی میکروبیوتا تغییر می‌کند؛ قارچ مالاسزیا بر روی پوست سر به طور غیر طبیعی شروع به رشد و تکثیر می‌کند. این تکثیر قارچ‌های مالاسزیا در نهایت می‌تواند باعث بیماری‌های شایع پوستی زیر شود:

  • شوره سر
  • درماتیت سبورئیک
  • فولیکولیت
  • درماتیت آتوپیک
  • پسوریازیس

روش‌های درمان قارچ مالاسزیا سر

در صورتی که برخی از علائم مربوط به قارچ مالاسزیا در پوست سر را به مدت طولانی بر روی سرتان مشاهده می‌کنید، توصیه می‌شود ابتدا به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا روش مناسبی برای درمان قارچ مالاسزیا سر به شما پیشنهاد دهد.

شامپو و سرم ضد شوره AD ساین اسکالپ

شامپو و سرم ضد شوره AD ساین اسکالپ

علاوه بر این می‌توانید از روش‌های درمانی زیر که به صورت موضعی هستند، استفاده کنید:

1. سرم‌های ضد شوره سر

اولین گزینه درمانی که برای افراد مبتلا به قارچ مالاسزیا پیشنهاد می‌شود، استفاده از سرم‌های ضد شوره مانند سرم ضد شوره AD ساین اسکالپ است. این سرم‌ها به دلیل تنظیم کردن ترشحات سبوم و چربی پوست کف سر به کاهش علائم مالاسزیا، رفع مشکل شوره سر و به دنبال آن، کاهش التهابات و خارش پوست سر کمک فراوانی می‌کنند.

2. شامپوهای ضد شوره سر

گزینه دیگری که برای کاهش پوسته پوسته شدن بیش از حد پوست سرتان در اثر ابتلا به مالاسزیا وجود دارد، استفاده از شامپوهای ضد شوره مانند ژل شامپو ضد شوره AD (مراقبت روزانه) ساین اسکالپ است. این شامپو‌ها برای پیشگیری و درمان شوره سر بسیار مؤثرند و خارش و التهابات پوستی را کاهش می‌دهند. همچنین، تولید سبومی را که باعث تشدید علائم مالاسزیا می‌شوند را کنترل می‌کنند.

3. محصولات ضد قارچ

استفاده از سرم و شامپو ضد قارچ مالاسزیا برای از بین بردن علائم این قارچ از روی پوست سرتان بسیار مؤثر است. معمولاً، این محصولات ضد قارچ حاوی سلنیوم سولفید، کتوکونازول یا تربینافین هستند و بایستی توسط یک متخصص پوست برای مشکل شما تجویز شوند.

جمع‌بندی

قارچ مالاسزیا در پوست سر از عفونت‌های قارچی است که وجود علائم آن بر روی سرتان باعث ایجاد برخی از بیماری‌های بسیار شایع در پوست سر می‌شود. آنچه که در این مقاله از بلاگ ساین اسکین از مالاسزیا، علائم و روش‌های درمانی آن برای شما بیان کردیم می‌تواند به شما کمک کند تا به موقع بتوانید اقدامات لازم را برای از بین بردن این عفونت قارچی انجام دهید و نتیجه مطلوب را بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button