درمان جوش های سر سیاه

برای درمان جوش‌ های سر سیاه چه کارهایی انجام دهیم؟

درمان جوش های سر سیاه

برای درمان جوش‌ های سر سیاه چه کارهایی انجام دهیم؟

درمان جوش های سر سیاه دغدغه افراد زیادی است که با آن درگیر هستند. جوش ‌های سر سیاه، در حقیقت منافذ باز روی پوست هستند که سلول‌های مرده پوست، باکتری‌ها و چربی‌های اضافی در آن جمع می‌شود. تجمع این مواد در منافذ باز پوست و قرار داشتن در معرض هوا، باعث سیاه شدن آن‌ها شده و‌ جوش ‌های سر سیاه را به وجود می‌آورند. در حالی‌که اگر منافذ پوست بسته باشد، این مواد راهی به بیرون پیدا نمی‌کنند و جوش‌های سرسفید تشکیل می‌شوند. جوش‌های سرسیاه می‌توانند در همه سنین و در قسمت‌های مختلف بدن به‌خصوص گردن، بینی، قفسه سینه و پشت بدن ظاهر شوند‌. درمان جوش های سر سیاه گاهی ساده و گاهی سخت و نیازمند اقدامات اساسی‌تر است. در این مقاله از بلاگ ساین اسکین، چند مورد از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین درمان‌ها و مراقبت‌های پوستی جوش سرسیاه را با هم مرور خواهیم کرد.

مهم‌ترین عوامل ایجاد جوش ‌های سر سیاه چیست؟

تمام سطح پوست ما را غدد چربی پوشانده است. این غدد، مسئول تولید فولیکول‌های مو نیز هستند. موارد زیر مهم‌ترین عوامل ایجاد جوش های سر سیاه در پوست هستند:

  • افزایش چربی در پوست
  • افزایش هورمون آندروژن مثل تستسترون
  • تولید غیرعادی کراتین
  • افزایش باکتری روی پوست

مراقبت های پوستی برای درمان جوش های سر سیاه

معمولا جوش ‌های سر سیاه در نوجوانی و جوانی روی پوست ظاهر می‌شوند؛ اما در بعضی افراد این جوش‌ها تا پایان عمر همراه آنها خواهد بود. اگر این جوش‌ها در عمق پوست باشند، نیاز به درمان‌های جدی‌تری دارند. در این صورت بهتر است ابتدا به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنیم. اما بعضی مراقبت‌های تخصصی از پوست مثل استفاده از محصولات مراقبتی ویژه جوش و آکنه ساین اسکین که با نام اکنس شناخته می‌شود راهگشا هستند.

ژل کرم ضد جوش اکنس 2 و 3 ساین اسکین

ژل کرم اکنس ۲ یک ژل ضد جوش و آکنه است که برای درمان جوش های سرسیاه و سر سفید حاد و التهابی توصیه می‌شود. این ژل کرم با ترکیباتی مثل عصاره روغن درخت چای، بابونه، بید کانادایی، روغن جوجوبا و شاهدانه، خاصیت آنتی باکتریایی دارد. ژل کرم اکنس 2 با کنترل ترشح چربی، مهار باکتری‌های مولد جوش و آکنه، لایه برداری، کاهش التهاب و التیام و بازسازی پوست به درمان سریع‌تر جوش های سر سیاه و سر سفید التهابی کمک می‌کند.

لایه برداری پوست

پاکسازی و لایه‌برداری پوست چرب و مستعد آکنه یکی از مهم‌ترین کارها برای درمان جوش و آکنه محسوب می‌شود. استفاده از اسکراب و هفته‌ای دو تا سه بار لایه‌برداری ملایم پوست، کمک بزرگی به رفع این جوش‌ها می‌کند. اگر اسکراب مناسب در دسترس نباشد، مطمئنا نمک‌ و شکر در همه خانه‌ها هست. اما ممکن است تا به حال به استفاده‌های جالب آنها پی نبرده باشید. شما می‌توانید با نمک و شکر پوست خود را لایه برداری کنید. برای شروع اول پوست خود را تمیز بشویید. سپس نمک‌ یا شکر را روی محل مورد نظر بپاشید و با حرکات چرخشی ۳۰ ثانیه بمالید. در آخر پوست خود را آبکشی کنید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای خاصیت ضدباکتریایی دارد. این روغن می‌تواند باکتری‌های مضر، ویروس و رادیکال‌های آزاد پوست را از بین برده و از رشد جوش ‌های سر سیاه جلوگیری کند. توجه داشته باشید که روغن درخت چای فقط برای استعمال خارجی است و خوردن آن، موجب مسمومیت می‌شود. برای این کار، چند قطره از روغن درخت چای را روی یک پارچه بریزید و به آرامی روی جوش‌ها بمالید.

چای سبز

یکی دیگر از روش‌های درمان جوش های سر سیاه، استفاده از چای سبز است. پلی فنول موجود در چای سبز، موجب از بین بردن باکتری، ویروس، میکروب و رادیکال‌های آزاد می‍شود. برگ‌های خیس این چای، می‌تواند ویروس‌ها و روغن روی پوست را کاهش دهد. برای این کار، اول برگ‌های چای سبز را با آب مرطوب کنید. سپس آنها را با حرکات چرخشی به مدت ۳۰ ثانیه روی پوست بمالید.

علاوه بر این و همراه با درمان‌های دارویی استفاده از ژل کرم اکنس 3 ساین اسکین را پیشنهاد می‌کنیم. این ژل کرم با خواص ضدالتهابی برای درمان کومدون‌های و جوش های سر سیاه و سفید مزمن مناسب است. این کرم که حاوی روغن جوجوبا، ویتامین A و عصاره بابونه است، به جلوگیری از تکثیر و رشد باکتر‌های مولد آکنه و تثبیت درمان آن کمک می‌کند.

ژل کرم ضد جوش اکنس 2 و 3 ساین اسکین

پیشگیری

نگران زیاد شدن جوش ‌های سر سیاه پوستتان نباشید. شما می‌‌توانید با رعایت نکات زیر از بیشتر شدن آنها جلوگیری کنید.

  • جوش‌های خود را نترکانید. ترکاندن جوش‌ها باعث پخش شدن باکتری در سطح پوست، عمیق شدن آنها و زخم شدن پوست می‌شود.
  • از اشیا نوک تیز برای درآوردن جوش‌ها استفاده نکنید. با این کار فقط به خودتان آسیب می‌رسانید.
  • از لایه بردار مناسب استفاده کنید. استفاده از محصول نامناسب موجب خشکی و آسیب پوست می‌شود.
  • پوستتان را تمیز نگه دارید. اول صبح و آخر شب صورت خود را کامل بشویید تا چربی‌های آن پاک شود.
  • از مرطوب کننده‌های پوست استفاده کنید. با مرطوب کردن پوستتان از خشک شدن و جوش زدن آن جلوگیری کنید.

سخن آخر

همان‌طور که در این مقاله از بلاگ ساین اسکین توضیح دادیم، درمان جوش های سر سیاه با روش‌های مختلف دارویی و غیر دارویی امکان‌پذیر است. از مراجعه به پزشک و مصرف دارو گرفته تا استفاده از محصولات مراقبت از پوست تخصصی و روش‌های درمانی ساده‌تر. اما چنانچه پوست چرب و مستعد آکنه دارید، لایه‌برداری و پاکسازی پوست و داشتن یک روتین مراقبت از پوست و تعهد به آن، بهترین راه برای پیشگیری از بروز جوش های سر سیاه و سر سفید شناخته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button