ریزش موی هورمونی چه علائمی دارد و راه درمان آن چیست؟

ریزش موی هورمونی چه علائمی دارد و راه درمان آن چیست؟

ریزش موی هورمونی چه علائمی دارد و راه درمان آن چیست؟

ریزش موی هورمونی چه علائمی دارد و راه درمان آن چیست؟

در اصطلاح پزشکی، از ریزش موی هورمونی با عنوان آلوپسی آندروژنتیک یاد می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که می‌تواند از اواخر دوره نوجوانی یا از 20 سالگی شروع شود و خطر آن با افزایش سن افزایش می‌یابد. بیش از 50 درصد از مردان بالای 50 سال درجاتی از این نوع ریزش مو را دارند. در زنان نیز به احتمال زیاد بعد از یائسگی بروز می‌کند. خوشبختانه، امروزه درمان‌هایی در دسترس هستند که می‌توانند به رشد مجدد مو یا جلوگیری از ریزش بیشتر مو کمک کنند. در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

علائم ریزش موی هورمونی

ریزش موی هورمونی در مردان به‌عنوان ریزش مو با الگوی مردانه و در زنان به‌عنوان ریزش مو با الگوی زنانه شناخته می‌شود. زیرا در مردان باعث ریزش موهای بخش جلو و میانی سر می‌شود و در زنان باعث ریزش مو پراکنده در کل سر می‌شود. معمولا بسیاری از مردان در سنین 30 تا 40 سالگی متوجه علائم طاسی با الگوی مردانه می‌شوند.

علل ریزش موی هورمونی

عوامل مختلف ژنتیکی و محیطی، در ایجاد ریزش موی هورمونی نقش دارند. محققان تشخیص داده‌اند که این شکل از ریزش مو با افزایش بیش‌ازحد هورمون‌هایی به نام آندروژن، به ویژه آندروژنی به نام دی هیدروتستوسترون (DHT) مرتبط است.  DHTتوسط آنزیم 5-آلفا ردوکتاز، از هورمون تستوسترون تولید می‌شود. آندروژن‌ها برای رشد جنسی مردان قبل از تولد و در دوران بلوغ مهم هستند. همچنین عملکردهای مهمی مانند رشد مو را در زنان تنظیم می‌کنند.

علائم ریزش موی آندروژنیک رشد مو از زیر پوست و در ساختارهایی به نام فولیکول شروع می‌شود. هر تار مو معمولا بین 2 تا 6 سال رشد می‌کند، چند ماه به مرحله استراحت می‌رود و سپس می‌ریزد. اصولا این چرخه زمانی شروع می‌شود که فولیکول شروع به رشد موهای جدید کند. اگرچه آندروژن‌ها به کنترل این چرخه کمک می‌کنند. اما تحریک بیش‌ازحد فولیکول‌های مو توسط آن‌ها ممکن است منجر به کوتاه‌تر شدن دوره رشد و ریزش سریع‌تر موها شود. در این شرایط، رشد موهای جدید برای جایگزینی تارهای ریخته‌شده نیز به تأخیر می‌افتد. این تغییرات منجر به نازک شدن مو، ریزش مو و به تدریج طاسی می‌شوند. محققان گمان می‌کنند که ژنتیک و جهش در ژن AR، زمینه بروز ریزش موی هورمونی را فراهم می‌کنند. ژن  AR دستورالعمل‌هایی را برای ساخت پروتئینی به نام گیرنده آندروژن ارائه می‌دهد. گیرنده‌های آندروژن به بدن اجازه می‌دهند که به DHT و سایر آندروژن‌ها پاسخ مناسبی بدهد. مطالعات نشان می‌دهند که تغییرات در ژن  AR منجر به ایجاد گیرنده‌های آندروژنی می‌شود که به‌راحتی توسط آندروژن‌ها تحریک می‌شوند. این مسئله باعث افزایش فعالیت گیرنده‌ها در فولیکول‌های مو و ریزش بیش‌ازحد موها می‌شود. اخیرا محققان متوجه شده‌اند که بیماری عروق کرونر قلب و سرطان پروستات در مردان و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک در زنان خطر بروز ریزش موی هورمونی را افزایش می‌دهند. زیرا می‌توانند باعث افزایش سطح آندروژن‌ها در بدن شوند.

روند ریزش موی هورمونی

مراحل ریزش موی هورمونی

معمولا روند ریزش موی هورمونی به صورت زیر است:

  • نازک شدن موها در جلو سر و بین گوش‌ها و پیشانی (شقیقه‌ها)
  • ریزش مو جزئی در بالای سر
  • افزایش ریزش مو در جلو سر و شقیقه‌ها و گسترش آن به بخش میانی سر
  • طاسی جزئی یا طاسی کامل و باقی‌ماندن فقط یک نوار نازک مو در اطراف سر

روش‌های درمان ریزش موی هورمونی

معمولا پزشکان در مواجهه با این شرایط ابتدا به‌سراغ دارودرمانی با داروهای خوراکی مانند فیناستراید و اسپیرونولاکتون یا دارو موضعی ماینوکسیدیل می‌روند. فیناستراید و اسپیرونولاکتون با مهار آنزیم 5-آلفا ردوکتاز و کاهش دی هیدروتستوسترون می‌توانند طی یک سال ریزش مو را کنترل کنند. اما ماینوکسیدیل چنین اثری ندارد و فقط با افزایش خونرسانی به پوست سر باعث تقویت فولیکول‌های مو می‌شود.

اگر در درازمدت دارودرمانی موثر نباشد، در مرحله بعد پزشک به‌سراغ تزریق پی آر پی (پلاسما غنی از پلاکت) به پوست سر یا لیزردرمانی می‌رود. این روش‌ها رشد موهای جدید را تحریک می‌کنند و مانع از ریزش بیشتر موها می‌شوند. در مرحله آخر نیز جراحی کاشت مو تنها گزینه است.

معرفی 2 محصول ضدریزش مو برای بهبود ریزش موی هورمونی

در کنار روش‌های درمانی ذکرشده، پیشنهاد می‌کنیم برای اثربخشی بیشتر از ژل شامپو ضد ریزش مو AC ساین اسکالپ و تونیک ضد ریزش مو AC ساین اسکالپ نیز استفاده کنید. زیرا این محصولات به‌صورت تخصصی برای کاهش ریزش موی هورمونی و تحریک رویش مجدد موها طراحی شده‌اند.

محصولات ضد ریزش موی AC ساین اسکالپ

ژل شامپو و تونیک ضد ریزش موی AC ساین اسکالپ

فرمولاسیون آن‌ها نه تنها قابلیت مهار آنزیم 5-آلفا ردوکتاز و در نتیجه کاهش سطحDHT  را دارد. بلکه می‌تواند با افزایش گردش خون و تنظیم چربی پوست سر، باعث تحریک فولیکول‌های مو نیز شود.

جمع‌بندی

در این مقاله از بلاگ ساین اسکین درباره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در زمینه مراقبت از مو یعنی ریزش موی هورمونی صحبت کردیم. اگر با نشانه‌ها و علائمی که در این مقاله ذکر شد روبه‌رو هستید در گام نخست به پزشک مراجعه کنید. در کنار آن محصولات تخصصی ضد ریزش و تقویت‌کننده ساین اسکالپ می‌تواند در مسیر درمان این عارضه کمک‌تان کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button