برای کنترل چربی موی سر چه اقداماتی لازم است؟

برای کنترل چربی موی سر چه اقداماتی لازم است؟

برای کنترل چربی موی سر چه اقداماتی لازم است؟

برای کنترل چربی موی سر چه اقداماتی لازم است؟

کنترل چربی موی سر دغدغه تمام افرادی است که چربی بیش از حد مو آزارشان می‌دهد. مو و پوست سر چرب علاوه بر ظاهر ناخوشایند می‌تواند منجر به خارش‌های ناراحت‌کننده و حتی شوره سر چرب و درماتیت سبورئیک شود. چربی موی سر تاحدودی طبیعی بوده و برای حفظ رطوبت و داشتن پوست سر سالم و موهای براق ضروری است؛ اما اگر هر روز با موهایی چرب، صحبتان را آغاز می‌کنید، انگار که در روغن خوابیده‌ باشید، باید برای کنترل آن اقداماتی انجام دهید. در این مقاله از بلاگ ساین اسکین ما کمک‌تان می‌کنیم تا این مشکل را حل کنید. ابتدا ببینیم علت چرب شدن پوست و موی سر چیست.

علت چرب شدن مداوم موی سر چیست؟

برخلاف تصور اغلب افراد، علت چرب شدن موی سر، نه خود مو و بلکه پوست سر است. در واقع، مو نمی‌تواند چربی تولید کند. علاوه بر پوست نواحی صورت، قفسه سینه و پشت، پوست سر نیز دارای غدد چربی است که یک ماده مومی شکل به نام سبوم تولید می‌کند. بنابراین جای تعجب نیست که اصلی‌ترین عامل چربی سر، ترشح بیش از حد سبوم باشد. بهتر است بدانید مقدار طبیعی سبوم باعث مرطوب نگه داشتن پوست و موی سر و همچنین تقویت سد دفاعی پوست سر می‌شود. اما چه چیزی باعث می‌شود سبوم بیش از حد تولید شود؟

علت چربی موی سر چیست

پیش از اینکه اقدامات لازم برای کنترل چربی موی سر را بیان کنیم، ببینیم چه عواملی باعث چربی بیش از حد پوست و موی سر می‌شوند. به غیر از ژن‌هایی که پوست سر را مستعد تولید بیشتر چربی می‌کنند، مجموعه‌ای از عوامل درونی و بیرونی می‌توانند منجر به ترشح بیش از حد چربی شوند که عبارتند از:

  • نوسانات هورمونی (مثل دوران بلوغ)
  • وجود مشکلاتی در پوست سر مثل درماتیک سبورئیک
  • شرایط نامطلوب بهداشتی
  • مصرف بعضی داروها
  • شستشوی بیش از حد
  • استفاده از محصولات موی نامناسب به‌ویژه شامپوی نامناسب
  • رژیم غذایی ناسالم
  • استرس زیاد
  • شرایط آب و هوایی مثل هوای گرم و مرطوب

برای کنترل چربی موی سر چه راهکارهایی وجود دارد؟

احتمالا بسیار متعجب می‌شوید که فقط با چند راهکار ساده و کاربردی می‌توانید  بدون آسیب رساندن به مو یا حتی تحریک پوست سر، مقدار چربی اضافی موی خود را از بین ببرید. در ادامه این راهکارها را توضیح داده‌ایم.

1- موهایتان را بیشتر بشویید

همانور که احتمالا حدس می‌زنید، افرادی که موهای بسیار چرب دارند، ممکن است به شستشوی بیشتر موهایشان با شامپو احتیاج داشته باشند؛ مثلا یکبار در روز. شامپو می‌تواند چربی‌های اضافی و مواد زائد روی مو و پوست سر را از بین ببرد. بنابراین، یکی از اقدامات برای کنترل چربی موی سر، این است که مثلا هر روز موهایتان را شستشو دهید.

2- شاید هم باید موهایتان را کمتر بشویید

تعجب نکنید اما این واقعیتی است که بعضی افراد حتی با شستشوی روزانه نیز، با چربی بیش از حد موی سر درگیر هستند. فراموش نکنید که شستشوی بیش از حد موی سر، می‌تواند چربی طبیعی پوست سر شما را از بین ببرد و پوست سرتان را خشک کند؛ در این شرایط، مکانیسم طبیعی بدن چربی بیشتری برای آبرسانی مجدد تولید خواهد کرد. اگر همزمان هم از موهای چرب و پوست خشک و خارش‌دار رنج می‌برید، بهتر است تعداد دفعات شستشو را کم کنید و در عوض کیفیت آن را بالا ببرید.

برای بالابردن کیفیت شستشو، باید از شامپوهای تخصصی کنترل کننده چربی سر استفاده کنید. بهترین شامپو برای کنترل چربی سر از یک سری ویژگی‌های خاص برخوردار است؛ این ویژگی‌ها را در ژل شامپو موهای چرب SR ساین اسکالپ خواهید دید.

ژل شامپو موهای چرب SR ساین اسکالپ

ژل شامپو موهای چرب SR ساین اسکالپ

ژل شامپو موهای چرب SR ساین اسکالپ با فرمولاسیونی تخصصی بهترین گزینه برای کنترل چربی موی سر است. پوست و موی سر را تمیز کرده و با تنظیم و کنترل ترشح غدد سباسه، تولید چربی و سبوم را مهار می‌کند. این محصول همچنین با مهار آنزیم 5 –آلفا رودکتاز  مانع از ریزش مو خواهد شد. شامپو کنترل چربی سر SR ساین اسکالپ، به‌طورکلی چرب شدن مجدد موها را به تأخیر می‌اندازد؛ چراکه در ساختار آن از کائولین استفاده شده و این ماده می‌تواند چربی اسکالپ و مو را خیلی سریع جذب کند.  اصلی‌ترین ترکیبات شامپو SR ساین اسکالپ عبارتند از:

    • زینک PCA برای کاهش ترشح چربی مو و پوست سر
    • عصاره نخل اره‌ای برای جلوگیری از ریزش موی سر
    • کائولین برای جذب چربی

حتی با استفاده از شامپوی مخصوص موی چرب، باید طریق صحیح شامپو زدن را بلد باشید. در ادامه اقدامات لازم برای کنترل چربی موی سر، به این موضوع اشاره کرده‌ایم.

3- برای کنترل چربی سر به درستی شامپو بزنید

امروزه با پیشرفت علم، محصولاتی مانند شامپوی SR ساین اسکالپ، چربی موی سر را تنظیم و کنترل می‌کنند؛ با این‌حال اگر موهای خود را به اشتباه بشویید، در نهایت با پوست سر و چرب و موهای آسیب دیده مواجه خواهید شد.  بهترین است موهایتان را به صورتی که در ادامه گفته‌ایم، شستشو دهید.

  • برای شستشوی صحیح موهای خود، باید مقدار کمی شامپو را به آرامی روی ریشه و پوست سر خود بمالید.
  • از کشیدن ناخن یا مالش‌های بیش از اندازه روی تارها خودداری کنید. شستشوی تهاجمی می‌تواند پوست سر را تحریک کرده و باعث تولید چربی بیشتر شود.
  • به جای روی ساقه موهایتان، روی پوست سر یعنی جایی که چربی تجمع می‌کند، متمرکز شوید.
  • شامپو را مستقیماً به انتهای موهای خود نمالید و آنها را مالش ندهید.

4- موهایتان را به درستی آبکشی کنید

پس از شامپو زدن، یک یا دو دقیقه اضافی صرف کنید تا مطمئن شوید که تمام شامپو و نرم‌کننده از موهایتان خارج شده باشد. باقی‌مانده این مواد روی پوست سر باعث کثیفی، خارش و در نهایت تحریک غدد چربی می‌شود.

4- بگذارید مو خودش خشک شود

اگرچه اتوهای صاف‌کننده و سشوار ظاهری صاف و براق به موهای شما می‌دهند؛ اما باعث چرب‌تر شدن آنها نیز می‌شوند. برای کنترل چربی موی سر، اجازه دهید موهایتان در هوا خشک شوند؛ با این کار نیازی به شستشوی‌های مکرر نخواهد بود و از آسیب ناشی از گرمای سشوار و اتو نیز جلوگیری خواهد شد.

5- برس و شانه خود را تمیز کنید

یک برس و شانه کثیف، دشمن موهای تازه شسته‌شده است. برس شما می‌تواند مملو از مواد حالت‌دهنده، روغن‌ها و آلودگی باشد که می‌تواند بلافاصله موهای شما را کثیف و چرب کند. کاری ندارد اگر به‌طور مداوم شانه‌ها و برس‌های خود را با شامپو یا شوینده مناسب تمیز کنید و پس از هر بار برس یا شانه زدن، موهای جدا شده را از برس نیز جدا کنید تا برای استفاده بعدی تمیز باشد.

6- با موهایتان مهربان‌تر باشید

یکی دیگر از اقدامات کنترل‌کننده چربی موی سر این است که چه در حال شستشو، برس زدن، حالت دادن یا حتی خاراندن سر، با ملایمت عمل کنید. تحریک بیش از حد پوست سر، می‌تواند غدد چربی را برای تولید چربی بیشتر تحریک کند.

جمع‌بندی

در این مقاله از ساین اسکین، چند اقدام ساده و آسان برای کنترل چربی پوست و موی سر را برایتان توضیح دادیم. تمامی این کارهای ساده مانند شستشوی به‌موقع، نحوه صحیح شستشن، آبکشی و خشک‌کردن مو، استفاده درست از وسایل و ابزارها و همچنین رفتار صحیح با موها، می‌تواند در کنترل چربی پوست و موی سر موثر باشد؛ اما با ژل شامپو SR ساین اسکالپ و استفاده صحیح از آن، برای همیشه با چربی بیش از حد پوست و موی سر خداحافظی خواهید کرد.

لطفا اگر تجربه چرب شدن و کنترل چربی موی سر را دارید حتما در قسمت دیدگاه‌ها با ما و دیگر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button